Lær at bevare motivationen for din sport

At holde motivationen i en sport kan være svært. Du kender det sikkert. Vi har alle sammen oplevet, at vores motivation i en sport, arbejdsopgave eller lignende, kan falde i visse perioder. Det kan eksempelvis være efter et nederlag til en modstander, det at skulle holde fokus, udføre de samme træningsøvelser igen og igen osv. Dette kan i sidste ende også resultere i, at vi mister interesse i sporten og måske på længere sigt helt dropper den. Men hvis vi er i stand til at bevare motivationen i de perioder, hvor den elles falder, kan vi fastholde vores interesse for sporten. I denne artikel dykker vi ned i, hvordan vi netop kan bevare vores motivation, på trods af svære perioder i vores sport. Derfor kan du se frem til følgende emner:

  • Hvad er motivation?
  • Hvilke typer af motivation findes der?
  • Hvad kan jeg gøre for at bevare min motivation?

Hvad er motivation?

Motivation er den proces, der igangsætter, guider og vedligeholder målorienteret adfærd. Lidt forsimplet kan man sige, at motivationen styrer vores handlinger. Hvis vi ikke har motivationen til at lave mad, arbejde på en opgave, eller spille en fodboldkamp, vil vi som regel også ende med ikke at gøre nogle af tingene. Eller måske gør vi det, men hvor meget energi vi lægger i madlavningen, opgaven eller fodboldkampen, vil ikke være den samme, som hvis vi havde motivationen.

Hvis vi omvendt har motivationen, vil vi ofte også lægge mere energi i det vi foretager os. Motivationen kan være med til at gøre, at vi lige giver den 10% ekstra til slut i en kamp, på trods af vi kan mærke, at vi fysisk er ved at være udmattede. Vores motivation kan altså skabe og bestemme, hvordan vi handler som mennesker. Det der motiverer os, er som oftest også det vi lægger energi i. Og omvendt, det som ikke motiverer os, lægger vi mindre eller slet ingen energi i. Derfor er det vigtigt, at når vi oplever perioder i vores sport, hvor motivationen kan falde, at vi undersøger, hvad der for os kan bevare motivationen. Ellers kan det i sidste ende have en betydning for, hvordan vi præsterer.

Typer af motivation

Der findes overordnede to typer af motivation. Ydre og indre motivation.

  • Vores ydre motivation påvirkes af eksterne faktorer. Det vil sige at det ikke er os selv, men mennesker eller begivenheder omkring os, som styrer vores motivation, så den enten stiger eller falder. Indenfor sport kan ydre motivation ofte være lønkontrakt, forfremmelse til holdkamptegn, hvorvidt man vinder trofæer, eller hvor meget spilletid man får på holdet.
  • Vores indre motivation påvirkes af interne faktorer. Det vil sige, at det er os selv, og ikke mennesker eller begivenheder omkring os, som styrer vores motivation, så den enten stiger eller falder. Indenfor sport kan indre motivation være ønsket om at udvikle sig selv hver dag til træning indenfor sporten. Det at udfordre sig selv til konstant at blive bedre til sporten, kan kun blive påvirket af personen selv. Det er kun dig selv, som kan have lyst til at blive bedre til din sport. Motivationen afhænger ikke af, hvorvidt man er kaptajn eller ej på sit hold, eller om man vinder trofæer. Det afhænger i stedet af, hvorvidt du generelt kan lide din sport og ønsker at udvikle dig indenfor sporten.

Både ydre og indre motivation kan får motivationen til at stige eller falde. Det afhænger af, om det enkelte mennesker foretrækker ydre eller indre motivation.

Hvad kan jeg gøre for at bevare min motivation?

Hvad der kan øge eller bevare vores motivation i sporten, når vi oplever svære perioder, kan være forskelligt fra person til person. Alligevel findes der nogle overordnede råd og tips, som alle mennesker kan bruge for at bevare motivationen.

Find ud af, hvad der motiverer dig! Hvad er din indre og ydre motivation? Hvad foretrækker du? Når vi kender, hvad der motiveres os, og om vi foretrækker indre eller ydre motivation, bliver det også nemmere for os at stræbe efter det

Få sporten til at være sjov! Det skal være sjovt for dig at udøve din sport. Hvis du ikke finder glæde i din sport, har du heller ikke motivationen med dig. I de sværere perioder, hvor motivationen kan falde, kan det være et godt tip at tilrettelægge sporten, således at den bliver ekstra sjov for dig. Det kan være at prøve nye øvelser af, lave lege ud af træningen eller noget helt tredje.

Straf ikke dig selv, hvis du begår ”fejl”! Det at fejle, er en del af læringsprocessen for os mennesker. Hvis vi er bange for at begå fejl eller straffer os selv, når vi begår fejl, kan det virke demotiverende for os. Hvis vi derimod ser fejl som en del af vores læring og udvikling indenfor sporten, kan det øge vores motivation.

Opsummering

Opsummeret er motivation altså den indre mekanisme i os mennesker, som styrer vores handlinger. Vi kan alle sammen opleve perioder, hvor vores motivation er faldende. Der findes overordnede to typer af motivation, nemlig ydre og indre. For at bevare motivationen i sporten kan vi undersøge, hvad der motiverer os, få sporten til at være sjov og give os glæde, samt at se fejl som en del af vores udvikling indenfor sporten. Nogle gange kan vi også mangle motivation til at træne og udøve fysisk aktivitet. Vil du læse mere om træningspsykologi, så følge nedenstående link.

Alexander har skrevet denne artikel

Kom i kontakt med Alexander

Send en mail til Alexander@tricas.dk