Hvorfor være mere mindful?

Forestil dig bevidst at træde ind i en tilstand, hvor tanker og følelser uhindret glider forbi, uden at blive overvældende. Ganske enkelt en tilstand hvor du med stor ro, tålmodighed og åbenhed oplever livet, som det nu engang er i dette øjeblik. Det er noget af det vi kan opleve, når vi praktiserer mindfulness.

Der er mange gavnlige effekter af mindfulness, hvilket har gjort det til et velundersøgt videnskabeligt koncept. Det er f.eks. fysiologisk og psykologisk gavnligt for en lang række mennesker at være mindful, i det de foretager sig. Det kan dreje sig om alt fra oplevet smerte og fysiologisk stress, til udfordrende opgaveløsning og regulering af følelser, hvor vi bemærker positive effekter af mindfulness.

Men måske endnu mere interessant, så er mindfulness en måde at være tilstede med dit eget liv, lige der i nuet hvor det altid udfolder sig. Vi kan aldrig leve i fremtiden, før den bliver til ”nu”, og fortiden er blot ordet for vores minder, om det der en gang var et ”nu”. At være nærværende i nuet uden at dømme oplevelsen, er en måde at lære noget meget vigtigt om os selv, nemlig hvordan vi er en evigt foranderlig proces.

Ved at være afslappet, rolig og give plads til at alt er, præcis som det nu engang er, kan vi også lære at mindske den lidelse, der kan være forbundet med at prøve at fastholde noget, der faktisk er foranderligt af natur. Det kan måske lyde lidt filosofisk, men det bliver heldigvis meget konkret og hjælpsomt når vi lærer, at mindfulness er en kvalitet af bevidsthed vi kan indtræde i, når som helst og hvor som helst i vores liv, for fuldt ud at møde øjeblikket, som det er.

Hvad er mindfulness?

Mindfulness kan ganske enkelt defineres, som den kvalitet af bevidsthed der opstår, når man bevidst er nærværende i nuet uden at dømme indholdet af oplevelsen. Det er en naturlig tilstand af omfavnende opmærksomhed, der nærmere er en væren end en gøren, hvilket vil sige at man bevidst kan være mere mindful.

Tilstanden af mindfulness kan være meditativ, men man behøves ikke formelt at meditere, for at fremelske denne evne. Du kan være mere mindful, når du sidder og kigger på en solnedgang, mærker det varme sæbevand under opvasken eller hører blodet bruse i dit indre øre under en løbetur. I stedet for at være ubevidst grebet af grublerier om fortid eller fremtid, kan man vælge bevidst at rette opmærksomhed og nærvær mod sanser, tanker eller følelser, præcis som de opstår og forandres, øjeblik efter øjeblik. Mindfulness handler altså ikke om at være tanketom. Det handler om at rette fokus – på afslappet og ikke-dømmende vis – mod hvordan det opleves at være i verden lige nu og lige her.

Hvordan lærer jeg at praktisere mindfulness?

Vi kan dele mindfulness op i formel praksis og dagligdags bevidsthed. Den formelle praksis er den tid, hvor man faktisk sidder eller ligger, og bevidst har sat tiden af til at meditere. Denne form for formel mindfulnessmeditation kan ganske enkelt være at sidde med lukkede øjne i fem minutter, mærke åndedraget, tanker der passerer og sansninger i kontinuerlig forandring. Den formelle praksis kan gøre os bedre i stand til at praktisere mindfulness hvor som helst og når som helst, netop fordi vi træner det under relativt rolige og kontrollerede forhold. Dagligdags bevidsthed derimod, er alle de andre vågne timer, hvor vi altid har valget om at være mere mindful i nuet – når blot vi husker, at vi har dette valg. Mindfulness i dagligdagen gør ganske enkelt, at vi mere nærværende og ikke-dømmende er vidner til vores liv som det udfolder sig i dette nu. Som sådan er der nemlig ikke noget i vejen for at være mere mindful i livet, både når vi er allermest lykkelige, eller når vi gennemgår vore allerstørste udfordringer. Alle slags situationer kan som oftest gavne af, at være med dem præcis som de er.

Formel praksis

  • Planlagt tid med planlagte øvelser
  • Kan være kort eller lang tid
  • Trænet under rolige forhold
  • Gør os bedre i stand til at være mindful

Dagligdags bevisthed

  • Det der foregår minut til minut i hverdagen
  • At ”komme i tanke” om nuet
  • Fokus på at være bevidst om nuet
  • an være med til at gøre os mere rolige generelt

Opsummering

Der findes mange app’s og kurser der træner vores evne til mindfulness, ofte igennem guidede meditationer og undervisning. Dette kan være gode steder at starte din udforskning af mindfulness. Du er også velkommen til at kontakte os her i Tricas, hvor nogle af vores psykologer har særlig interesse for at inkorporere mindfulness i det terapeutiske arbejde, der hvor det giver mening.

For at mærke mindfulness i din egen krop lige nu, så sæt dig behageligt til rette, sæt en timer til 5 eller 10 minutter hvor du ikke bliver forstyrret, og luk blidt dine øjne i. Det næste stykke tid bemærker du blot hvad du sanser, tænker eller føler – uden at dømme oplevelsen. Der er ikke noget du kan gøre forkert, du vender blot igen og igen tilbage til din oplevelse i nuet. God fornøjelse.

Jeppe har skrevet denne artikel

Kom i kontakt med Jeppe

Send en mail til Jeppe@tricas.dk